17: Sankareiden matka 1: yleisesittely (muhiteltu)
Pelin koko nimi on:
Sankareiden matka: tuntemattomaan ja takaisin - yhteistoiminnallinen tarinaroolipeli
Alla on pelin johdantoluku nykyisenä versiona. Alkuperäiseen versioon voit halutessasi tutustua täällä.
Pelissä heittäydytään yhteistoiminnallisuuden prosessiin ja tämän luotetaan tuottavan kiinnostavan pelikokemuksen - onnistuminen riippuu meistä kaikista yhdessä!
Mistä pelissä on kyse?
- pelin ydintavoite on olla toimiva, kevyt ja joustava “alusta” yhteiselle pelille ja pelaamisen kautta syntyvälle tarinalle - niin, että pelaajat voivat päättää pelille genren ja maailma
- peli pyrkii yhdistämään tarinapelien ja perinteisempien roolipelien tunnelman, erityisesti kampanjapelinä
- peliä on tarkoitus pelata ilman pelinjohtajaa yhteistoiminnallisesti ja sen fokus on pelin aikana yhteisesti synnytettävässä tarinassa
Miksi otsikko “Sankareiden matka: tuntemattomaan ja takaisin”?
- otsikko on viittaus pelin tarinamoottorin keskeiseen taustavaikuttimeen, Joseph Campbellin ns. Hero´s Journeyhin ja siinä tapahtuvaan tarinalliseen matkaan “arjen” maailmasta tuntemattomaan “syvyyteen” ja takaisin
- “tuntemattomaan ja takaisin” kuvastaa myös peliin sisältyvää kolmea symbolista matkaa: (1) hahmojen kokema kampanja, (2) hahmoissa tapahtuva muutos sekä (3) pelaajien eskapistiset piipahdukset roolipelin maailmaan
Miksi tarinaroolipeli?
- tarina ja tarinallisuus on oleellinen ja kiehtova osa roolipelaamista
- tämän pelin keskeisenä ideana on löytää pelillisyyden keinoja pelissä syntyvän tarinan tuottamiseen - sisältäen mm. sekä hahmonluonnin, noppauksen seuraukset että pelin taustalla olevan tarinamoottorin
- pelin tarinamoottori sekä tarjoaa suuntaa pelille sekä synnyttää dynamiikkaa kampanjan näytösten välille
Miksi yhteistoiminnallisena?
- yhteistoiminnallisuuden tavoitteena on kutsua kaikkien pelaajien ideoita pöytään sekä korostaa roolipelaamisen ydinarvoja - vapautta, luovuutta ja yhdenvertaisuutta
- tämän pelin yllätyksellisyys syntyy pelinjohtajan ideoiden, pelaajien ratkaisujen ja nopanheidon yhdistelmän sijasta pelaajien yhteisten ideoiden, tarinamoottorin rakenteen, inspiraatiovälineiden uusien yllykkeiden ja nopanheiton seurausten yhdistelmästä
Mitä pelaajat tekevät?
- pelaajat keskittyvät ensisijaisesti yhteiseen tarinaan ja kampanjan edistymiseen
- lisäksi jokaisella pelaajalla on oma hahmonsa, jonka toimista ja muuttumisesta kukin pelaaja vastaa - samalla oma hahmo on yksi “työkalu” yhteisen tarinan luomiseen
- pelaajille suositellaan rohkeaa, eteenpäin vievää ja toisten mielikuvitusta ruokkivaa asennetta
- pelaajat vuorottelevat raamittajan roolissa, käyvät keskenään metakeskusteluja pelin vaihtoehtoisista suunnista sekä mahdollisesti jakavat pelin vastuutehtäviä keskenään
Mitä hahmot tekevät?
- hahmot ajautuvat kampanjaan, joka vie heidät syvälle tuntemattomaan ja takaisin - sekä samalla muutokseen itsessään
- hahmojen kokemat haasteet ja vastoinkäymiset ovat osa pelin tarinaa
- kampanjan aikana hahmot kehittyvät ja muuttuvat
Millaisessa maailmassa peli tapahtuu?
- tämän pelin keskiössä on tarinallisuus ja tämänkin vuoksi peli ei pyri mallintaan jotain tiettyä genreä tai maailmaa
- peli suosittelee, että pelaajat määrittelevät pelimaailman yhdessä
Millaiset ovat pelin perusmekaniikat?
- pelissä on kaksi keskeistä mekaniikkaa: yhtäältä tarinamoottori ja toisaalta yksittäisten risteysten ratkaisut noppaamalla
- tarinamoottori jakaa kampanjan näytöksiksi, jotka tarjoavat pelille vaihtuvan yleisen fokuksen, pelaamiselle ratkaistavat kysymykset sekä vaihtelua pelin vaikeustasoon
- yksittäisten risteysten (kohtausten) seuraukset ratkaistaan nopanheitolla - jonka tavoitteena tässä pelissä on yhdistää riittävä selkeys, monimerkityksellisyys ja “nopista ennustaminen” tunnelma
- noppaus tehdään kolmella erivärisellä nopalla ja jokaisella nopalla on oma merkityksensä: yksi nopista edustaa hahmoa, toinen estettä ja kolmas tekijä X:ä - maailmasta riippuen mm. kohtaloa tai sattumaa
- noppien koot (d) määräytyvät hahmon kyvykkyyden, esteen kovuuden ja hahmojen toimintaa tasapainottavan tekijä X:n sekä yksinkertaisten muuttujien perusteella
- noppauksen seurauksia ovat joko onnenpotku, takaisku tai käänne ja seurausten taso vaihtelee vähäisestä/ osittaisesta tavallisen kautta mojovaan tai jopa eeppiseen
Mitä muita mekaniikkoja pelissä on?
- pelikerralle asetetut tavoitteet
- vastatarina
- sankaripisteet
- valokeilaperiaate
- jne.
Toivottavasti saamme tältä pohjalta aikaiseksi hauskaa ja kiinnostavaa peliä!
Sankareiden matkan kaikki esittelyt:
- pelin yleisesittely (johdanto)
- pelikerran aloitus ja lopetus
Sankareiden matkan kehittämisen taustalla on ollut Rautaterät- ja Rautaportti-pelit. Muokattu 17.-19.4.2025: uusi otsikko sekä uusi sisältö (sellaisena kuin se nyt on)
Kommentit
Lähetä kommentti