17: Sankareiden matka 1: yleisesittely (muhiteltu)

 

Pelin koko nimi on:


Sankareiden matka: tuntemattomaan ja takaisin - yhteistoiminnallinen tarinaroolipeli


Alla on pelin johdantoluku nykyisenä versiona. Alkuperäiseen versioon voit halutessasi tutustua täällä.


Pelissä heittäydytään yhteistoiminnallisuuden prosessiin ja tämän luotetaan tuottavan kiinnostavan pelikokemuksen - onnistuminen riippuu meistä kaikista yhdessä!


Mistä pelissä on kyse?

- pelin ydintavoite on olla toimiva, kevyt ja joustava “alusta” yhteiselle pelille ja pelaamisen kautta syntyvälle tarinalle - niin, että pelaajat voivat päättää pelille genren ja maailma

- peli pyrkii yhdistämään tarinapelien ja perinteisempien roolipelien tunnelman, erityisesti kampanjapelinä

- peliä on tarkoitus pelata ilman pelinjohtajaa yhteistoiminnallisesti ja sen fokus on pelin aikana yhteisesti synnytettävässä tarinassa


Miksi otsikko “Sankareiden matka: tuntemattomaan ja takaisin”?

- otsikko on viittaus pelin tarinamoottorin keskeiseen taustavaikuttimeen, Joseph Campbellin ns. Hero´s Journeyhin ja siinä tapahtuvaan tarinalliseen matkaan “arjen” maailmasta tuntemattomaan “syvyyteen” ja takaisin

- “tuntemattomaan ja takaisin” kuvastaa myös peliin sisältyvää kolmea symbolista matkaa: (1) hahmojen kokema kampanja, (2) hahmoissa tapahtuva muutos sekä (3) pelaajien eskapistiset piipahdukset roolipelin maailmaan


Miksi tarinaroolipeli?

- tarina ja tarinallisuus on oleellinen ja kiehtova osa roolipelaamista

- tämän pelin keskeisenä ideana on löytää pelillisyyden keinoja pelissä syntyvän tarinan tuottamiseen - sisältäen mm. sekä hahmonluonnin, noppauksen seuraukset että pelin taustalla olevan tarinamoottorin

- pelin tarinamoottori sekä tarjoaa suuntaa pelille sekä synnyttää dynamiikkaa kampanjan näytösten välille


Miksi yhteistoiminnallisena?

- yhteistoiminnallisuuden tavoitteena on kutsua kaikkien pelaajien ideoita pöytään sekä korostaa roolipelaamisen ydinarvoja - vapautta, luovuutta ja yhdenvertaisuutta

- tämän pelin yllätyksellisyys syntyy pelinjohtajan ideoiden, pelaajien ratkaisujen ja nopanheidon yhdistelmän sijasta pelaajien yhteisten ideoiden, tarinamoottorin rakenteen, inspiraatiovälineiden uusien yllykkeiden ja nopanheiton seurausten yhdistelmästä

Mitä pelaajat tekevät?

- pelaajat keskittyvät ensisijaisesti yhteiseen tarinaan ja kampanjan edistymiseen

- lisäksi jokaisella pelaajalla on oma hahmonsa, jonka toimista ja muuttumisesta kukin pelaaja vastaa - samalla oma hahmo on yksi “työkalu” yhteisen tarinan luomiseen

- pelaajille suositellaan rohkeaa, eteenpäin vievää ja toisten mielikuvitusta ruokkivaa asennetta

- pelaajat vuorottelevat raamittajan roolissa, käyvät keskenään metakeskusteluja pelin vaihtoehtoisista suunnista sekä mahdollisesti jakavat pelin vastuutehtäviä keskenään


Mitä hahmot tekevät?

- hahmot ajautuvat kampanjaan, joka vie heidät syvälle tuntemattomaan ja takaisin - sekä samalla muutokseen itsessään

- hahmojen kokemat haasteet ja vastoinkäymiset ovat osa pelin tarinaa

- kampanjan aikana hahmot kehittyvät ja muuttuvat


Millaisessa maailmassa peli tapahtuu?

- tämän pelin keskiössä on tarinallisuus ja tämänkin vuoksi peli ei pyri mallintaan jotain tiettyä genreä tai maailmaa

- peli suosittelee, että pelaajat määrittelevät pelimaailman yhdessä


Millaiset ovat pelin perusmekaniikat?

- pelissä on kaksi keskeistä mekaniikkaa: yhtäältä tarinamoottori ja toisaalta yksittäisten risteysten ratkaisut noppaamalla

- tarinamoottori jakaa kampanjan näytöksiksi, jotka tarjoavat pelille vaihtuvan yleisen fokuksen, pelaamiselle ratkaistavat kysymykset sekä vaihtelua pelin vaikeustasoon

- yksittäisten risteysten (kohtausten) seuraukset ratkaistaan nopanheitolla - jonka tavoitteena tässä pelissä on yhdistää riittävä selkeys, monimerkityksellisyys ja “nopista ennustaminen” tunnelma

- noppaus tehdään kolmella erivärisellä nopalla ja jokaisella nopalla on oma merkityksensä: yksi nopista edustaa hahmoa, toinen estettä ja kolmas tekijä X:ä - maailmasta riippuen mm. kohtaloa tai sattumaa

- noppien koot (d) määräytyvät hahmon kyvykkyyden, esteen kovuuden ja hahmojen toimintaa tasapainottavan tekijä X:n sekä yksinkertaisten muuttujien perusteella

- noppauksen seurauksia ovat joko onnenpotku, takaisku tai käänne ja seurausten taso vaihtelee vähäisestä/ osittaisesta tavallisen kautta mojovaan tai jopa eeppiseen


Mitä muita mekaniikkoja pelissä on?

- pelikerralle asetetut tavoitteet

- vastatarina

- sankaripisteet

- valokeilaperiaate

- jne.


Toivottavasti saamme tältä pohjalta aikaiseksi hauskaa ja kiinnostavaa peliä!


Sankareiden matkan kaikki esittelyt:

- pelin yleisesittely (johdanto)

- kampanjan raamitus

- hahmonluonti

- pelikerran aloitus ja lopetus

- tarinamoottori

Sankareiden matkan kehittämisen taustalla on ollut Rautaterät- ja Rautaportti-pelit. Muokattu 17.-19.4.2025: uusi otsikko sekä uusi sisältö (sellaisena kuin se nyt on)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

22: OSR ei ole minua varten

25: Roolipelien määrittelyä 2

7: Rope-Lakun RopeCon 2024