17: Tarinaroolipeli, osa 1: yleisesittely (muhiteltu)
Ajattelin kirjoittaa blogin jo siitä, kun olen vasta valmistelemassa uusimpia sääntöjä. Nämä säännöt ovat samaa jatkumoa pienelle QuestWorlds Glorantha -kokeilulle sekä Rautaterät- ja Rautaportti-peleille. Pelin nimenä on:
Sankareiden matka: tuntemattomaan ja takaisin - yhteistoiminnallinen tarinaroolipeli
Tässä blogissa julkaisen sääntöjen johdantoluvun lähes sellaisenaan (kirjoitin säännöt muistiinpanotyylillä, siksi ranskalaiset viivat). Tässä johdantoluku esitellään sellaisena, millaisena se oli sen jälkeen, kun muhittelin sääntöjä rauhassa ennen pelitestausta.
Mistä pelissä on kyse?
- pelin päätavoitteena on luoda yhdessä kiehtova tarina pelaajien sankareille (hahmoille)
- tässä pelissä on selkeät ja pelkistetyt (rules light) säännöt sekä sankareiden toimien ratkaisuun että tarinan yhteistoiminnalliseen pelaamiseen
Miksi otsikko “Sankareiden matka: tuntemattomaan ja takaisin”?
- “sankareiden matka” on kunnianosoitus Joseph Campbellin Hero´s Journey mallille, joka on selkeä taustavaikutin myös tämän pelin tarinamoottorille
- “tuntemattomaan ja takaisin” kuvastaa peliin sisältyvää kolmea matkaa: (1) sankareiden kokemaa kampanjan pääjuonta, (2) sankareissa itsessään tapahtuvaa sisäistä muutosta sekä (3) pelaajien pieniä eskapistisia piipahduksia roolipelin maailmassa
Miksi yhteistoiminnallisena?
- yhteistoiminnallisuuden tavoitteena on kutsua kaikkien pelaajien ideoita pöytään ja korostaa roolipelaamisen ydinarvoja - vapautta, luovuutta ja yhdenvertaisuutta
- kyse ei kuitenkaan ole vapaasti tarinankerronnasta, vaan peli on yhdistelmä pelaajien ideoita, inspiraatiovälineiden tuomia “laatikon ulkopuolisia” yllykkeitä ja noppaamisen tuottamia seurauksia sekä näiden tuottamaa yllätyksellisyyttä
Miksi tarinaroolipeli?
- pelissä syntyvä tarina on vähintään yhtä oleellinen osa itse peliä kuin sankareiden roolipelaaminen
- pelin tarinamoottori on rakennettu tukemaan sen syntymistä yhteistoiminnallisesti
Mitä pelaajat tekevät?
- pelaajat vastaavat sekä kollektiivisesti tarinan (kampanjan) “käsikirjoittamisesta” että sankarinsa ohjaamisesta; molempiin suositellaan rohkeaa, eteenpäin vievää asennetta
- käsikirjoittajan roolissa pelaajat toimivat vuorollaan kiertävänä raamittajina, käyttävät inspiraatiovälineitä tuottamaan “laatikon ulkopuolisia” yllykkeitä, käyvät erityisesti tarinaa koskevia “metakeskusteluja” sekä pitävät kirjaa kampanjan kannalta oleellisista tiedoista
- sankarinsa ohjaajina tekevät päätöksiä sankarin puolesta, kuvailevat tämän ajatuksia ja tuntemuksia, eläytyvät sankariinsa, tekevät sankarin toimien laukaisemat heitot sekä pitävät kirjaa sankariin liittyvistä tärkeimmistä tiedoista
- ainakin alussa yksi pelaajista toimii fasilitaattorina, joka vastaa pelin ja kampanjan käynnistyksestä sekä sääntöjen “sisäänajosta”; pelin aikana pelaajat voivat laatia uusia sääntöjä ja tehdä muutoksia olemassa oleviin
Mitä sankarit (hahmot) tekevät?
- sankarit ajautuvat seikkailuun (kampanjaan), joka vie heidät syvälle tuntemattomaan ja takaisin sekä samalla muutokseen itsessään
- he monipuolistuvat (avainsanat) ja kehittyvät (vahvuudet, joskin myös heikkoudet)
- lisäksi he suuntautuvat maallisessa maailmassa koko ajan uusiin päämääriin niitä koskaan saavuttamatta (haaveilija) ja toisaalta rakentevat itsestään myyttiä suuntautuen kohti apoteoosia, jumalsankariksi kohoamista (tosinimi)
Sankareiden matkasta olen kirjoittanut myös seuraavat erilliset blogit
- kampanjan raamitus
- hahmonluonti
- kampanjan raamittaminen
- pelikerran aloitus ja lopetus
- tarinamoottori
Tästä blogista on kaksi aiempaa versiota: alkuperäinen (14.9.2024) ja välivaihe (13.10.2024).
Kommentit
Lähetä kommentti