12: Tarinaroolipeli, osa 1: yleisesittely (alkuperäinen)


Ajattelin kirjoittaa blogin jo siitä, kun olen vasta valmistelemassa uusimpia sääntöjä. Nämä säännöt ovat samaa jatkumoa pienelle QuestWorlds Glorantha -kokeilulle sekä Rautaterät- ja Rautaportti-peleille. Pelin nimenä on:


Sankareiden matka: tuntemattomaan ja takaisin - yhteistoiminnallinen tarinaroolipeli


Tässä blogissa julkaisen sääntöjen johdantoluvun lähes sellaisenaan (kirjoitin säännöt muistiinpanotyylillä, siksi ranskalaiset viivat). Tässä johdantoluku esitellään sellaisena millaisena se oli ennen sääntöjen uudelleen läpikäyntiä:


1.1. Peli lyhyesti


Mistä pelissä on kyse?

- pelin tavoitteena on luoda yhdessä kiehtova tarina hahmoille


Kuinka peli toteuttaa edellistä?

- peliä pelataan yhteistoiminnallisesti ja pelin kampanja perustuu tarinamoottoriin, joka luo perustan tarinan eri vaiheille ja niiden edistymiselle

- tarinamoottorina toimii Querentin Hero´s Journey Spread ja peli tarjoaa avuksi useita muita yhteistoiminnallisen pelitavan apuvälineitä


Mitä hahmot tekevät?

- hahmot ajautuvat seikkailuun (kampanjaan), joka vie heidät syvälle tuntemattomaan ja takaisin sekä samalla muutokseen itsessään

- hahmomekaniikka on yhdistelmä HeroQuestin avainsanoja ja Blades in the Darkin noppausta (sovellettuna)


Mitä pelaajat tekevät?

- pelaajat sekä pyörittävät peliä yhdessä että ohjaavat hahmojaan


Mikä pelissä on erityistä?

- yhteistoiminnallinen pelitapa ja pelin rakentuminen tarinan näytöksiin:

- (a) näytökset määrittelevät pelin silloisen painopisteen

- (b) hahmot noppaavat ensisijaisesti “tyylinsä” (avainsanojensa) perusteella, mutta noppaamisen haastetaso perustuu ensisijaisesti näytösten luonteeseen


Miksi edellä olevat?

- yhteistoiminnallinen pelitapa sekä houkuttelee kaikki pelaajat tarjoamaan panostaan yhteiseen tarinaan että tuottaa inspiraatiovälineiden avulla jännittävää ennalta-arvaamattomuutta

- tarinan näytösten erilaisuus luo dynamiikkaa kampanjan eri vaiheiden välille

- hahmomekaniikan vähäisyys korostaa (hahmojen) tarinallisuutta; hahmojen vahvuudetkin ovat tarinallinen poikkeus

- myös pelissä käytettävät edut ja haitat voi nähdä tarinallisuutta tukevina välineinä, eräänlaisina väliaikaisina peliteknisinä tarinan jatkumoina


Mitä muuta pelissä on?

- peli on pelkistetty (rules-light), joten eipä juuri mitään muuta - paitsi kuoleman kutsu -heitto (ja pari muuta pelillistä ratkaisua)! Tämä blogi on julkaistu alun perin 14.9.2024.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

6: Yhteistoiminnallinen pelaaminen: Rautaterät

1: Kuka on Rope-Laku?

7: Rope-Lakun RopeCon 2024