12: Tarinaroolipeli, osa 1: yleisesittely (alkuperäinen)
Ajattelin kirjoittaa blogin jo siitä, kun olen vasta valmistelemassa uusimpia sääntöjä. Nämä säännöt ovat samaa jatkumoa pienelle QuestWorlds Glorantha -kokeilulle sekä Rautaterät- ja Rautaportti-peleille. Pelin nimenä on:
Sankareiden matka: tuntemattomaan ja takaisin - yhteistoiminnallinen tarinaroolipeli
Tässä blogissa julkaisen sääntöjen johdantoluvun lähes sellaisenaan (kirjoitin säännöt muistiinpanotyylillä, siksi ranskalaiset viivat). Tässä johdantoluku esitellään sellaisena millaisena se oli ennen sääntöjen uudelleen läpikäyntiä:
1.1. Peli lyhyesti
Mistä pelissä on kyse?
- pelin tavoitteena on luoda yhdessä kiehtova tarina hahmoille
Kuinka peli toteuttaa edellistä?
- peliä pelataan yhteistoiminnallisesti ja pelin kampanja perustuu tarinamoottoriin, joka luo perustan tarinan eri vaiheille ja niiden edistymiselle
- tarinamoottorina toimii Querentin Hero´s Journey Spread ja peli tarjoaa avuksi useita muita yhteistoiminnallisen pelitavan apuvälineitä
Mitä hahmot tekevät?
- hahmot ajautuvat seikkailuun (kampanjaan), joka vie heidät syvälle tuntemattomaan ja takaisin sekä samalla muutokseen itsessään
- hahmomekaniikka on yhdistelmä HeroQuestin avainsanoja ja Blades in the Darkin noppausta (sovellettuna)
Mitä pelaajat tekevät?
- pelaajat sekä pyörittävät peliä yhdessä että ohjaavat hahmojaan
Mikä pelissä on erityistä?
- yhteistoiminnallinen pelitapa ja pelin rakentuminen tarinan näytöksiin:
- (a) näytökset määrittelevät pelin silloisen painopisteen
- (b) hahmot noppaavat ensisijaisesti “tyylinsä” (avainsanojensa) perusteella, mutta noppaamisen haastetaso perustuu ensisijaisesti näytösten luonteeseen
Miksi edellä olevat?
- yhteistoiminnallinen pelitapa sekä houkuttelee kaikki pelaajat tarjoamaan panostaan yhteiseen tarinaan että tuottaa inspiraatiovälineiden avulla jännittävää ennalta-arvaamattomuutta
- tarinan näytösten erilaisuus luo dynamiikkaa kampanjan eri vaiheiden välille
- hahmomekaniikan vähäisyys korostaa (hahmojen) tarinallisuutta; hahmojen vahvuudetkin ovat tarinallinen poikkeus
- myös pelissä käytettävät edut ja haitat voi nähdä tarinallisuutta tukevina välineinä, eräänlaisina väliaikaisina peliteknisinä tarinan jatkumoina
Mitä muuta pelissä on?
- peli on pelkistetty (rules-light), joten eipä juuri mitään muuta - paitsi kuoleman kutsu -heitto (ja pari muuta pelillistä ratkaisua)! Tämä blogi on julkaistu alun perin 14.9.2024.
Kommentit
Lähetä kommentti