40: Millä Gloranthaa?

 Gloranthaan on ollut tarjolla kolme virallista pelisysteemiä ja muutamia epävirallisempia. Lisäksi Gloranthaakin voi tietysti pelata niillä säännöillä, jotka sopivaksi katsoo. Gloranthaa on voinut pelata myös tietokoneella ja lautapelinä.



KOLME VIRALLISTA


Viralliset pelit ovat edustaneet kukin omaa pelityyliään GNS-jaottelun mukaisesti: RuneQuestia pidetään simulationismiin kallellaan olevana, HeroQuest-QuestWorlds perustaa pelinsä narrativismiin ja 13th Age edustaa D&D-tyyppistä gamistisempaa painotusta. Mielestäni tällainen eri pelityylien huomioiminen on ollut hyvä ajatus, sillä meillä pelaajilla on eri mieltymyksiä ja kiva jos Gloranthaa voi pelisysteeminkin puolesta katsoa hieman eri näkökulmista. Se on pitkälti mielipidekysymys, millainen systeemi _sopii_ Gloranthaan parhaiten (kenties kirjoitan tästä joskus erikseen oman tulkintani).


Nykyisellään tilanne on kuitenkin muuttunut. Chaosium on päättänyt panostaa Gloranthan osalta yksinomaan RuneQuest: Roleplaying in Gloranthaan (2018). Sen rinnalle ollaan tosin tällä hetkellä kehittämässä toista, kevennettyä versiota, RuneQuest: Fantasy Roleplayingiä. Edellinen on keskittynyt Lohikäärmesolan alueelle (Sartar, Tarsh, Ruohomaat ja jonkin verran myös Esrolia ja Prax) ja jälkimmäinen tulee kaiketi fokusoitumaan Pavikseen ja kenties laajemminkin Praxiin.


RuneQuest on taitopohjainen d100-systeemi, jossa kykyjen arvot ovat prosentteina ja onnistuminen edellyttää kyseisen prosenttiluvun alle heittämistä (esim. miekka 75 %). Onnistumisen ja epäonnistumisen rinnalla ovat kriittinen ja erikoisonnistuminen sekä komprurointi. Erityisesti taistelut ja taikuus on säännöissä käsitelty yksityiskohtaisesti. Sääntöjä on myös moniin erityistilanteisiin, kuten vaikkapa takaa-ajoihin, seikkailujen väliseen toimintaan - tai öljylampun putoamiseen.


RuneQuestissa usein kiehtovaksi mainitaan d100-systeemin helppo ymmärrettävyys sekä taisteluiden vaarallisuus ja tuntuvuus. Simulationismin hengessä pelissä usein mietitään sitä, kuinka kyseinen asia voisi olla - Gloranthassa - realistinen, oli kyse sitten vaikkapa juuri taisteluista tai taikuudesta. Tietynlaista simulationismia sekin, että nykyiseen RQG:hen on tuotu ensimmäistä kertaa sääntöihin mukaan myös riimut ja intohimot (mm. viha ja rakkaus jotain kohtaan). Nämä molemmat tuovat hyvin Gloranthan osaksi hahmolomaketta ja sääntöjä. Tämä oli minulle keskeinen sytytin, kun kilahdin (uudelleen) Gloranthaan.


Aiemmin RuneQuestin rinnalle oli tarjolla HeroQuest, joka alun perin julkaistiin nimellä HeroWars. Nyt kuitenkin HQ:n tuotemerkki on myyty lautapelin käyttöön ja samalla HQ uudistettiin QuestWorldsiksi (2025). Se on genereeninen sääntösysteemi eikä uusissa säännöissä mainita Gloranthaa kuin pelin tai pelintekijöiden historiaa esitellessä.


Tosin somekeskusteluissa on vihjauksia siitä, että myös QW:hen voisi olla tulossa Glorantha-maailmapaketti tai ainakin virallista Glorantha-materiaalia (konkreettisin lupaus koskee ns. Red Cow -kampanjan uudelleensovitusta HQ:sta QW:hen). Fanituotantona onkin jo julkaistu jonkin verran Glorantha-materiaalia QuestWorldsiin, kuten QW:hen uudelleen sovitettu Valley of Plenty -kampanja.


HeroQuest-QuestWolds on säännöiltään hyvin yksinkertainen. Käytännössä sekä hahmonluonti että varsinainen pelaaminen tapahtuu tarinavetoisesti, mutta tarvittaessa sekä pelaaja että pelinjohtaja heittävät d20-noppia. Kun hahmon tulosta on verrattu tämän kykyarvoon ja pj:n tulosta tämän määrittelemään lukuarvoon, saadaan tulokseksi onnistumisia ja näiden onnistumisten määrän vertailu kertoo sen, kuinka tilanteessa kävi. Tämä helppo omaksua ja nopeaa.


HeroQuest-QuestWoldsista pitävät tykkäävätkin keskittyä tarinaan ja kokea vain lyhyitä katkoksia hahmolomakkeen tuijottelusta ja nopanheitoista. Sääntöjä ei kesken pelin ole pääosin tarvetta vilkaista lainkaan. Vaikka olen näistä virallisemmista sääntövaihtoehdoista selkeimmin QuestWorldsin ystävä ja on ollut aina ilo pelata muiden QW-peleissä, niin on minulla myös omat syyni, miksi se ei täysin toteuta Glorantha-fiilistäni.


13th Ageenkin on tosiaan tehty oma Glorantha-lisäosansa, mutta tätä ei taideta enää tukea. 13th Age on tavallaan oma versionsa Dungeons & Dragonista ja sen pelityylistä - ainakin jos asiaa tarkkaillaan jostain 3-4-laitosten näkökulmista.Näin ollen mukana on hahmoluokat, pelin säännöt keskittyvät paljolti taisteluihin ja eräänlaisena perusnoppana on d20. Pelin erityispiirteenä on mm. eskalaationoppa, joka saattaa tehdä tilanteista räjähtäviä.



MUUT


Epävirallisina Glorantha-sääntöinä voi pitää mm. Mythrasta sekä OpenQuestia ja SpeedRunea.


Mythras on käytännössä ne säännöt, joita valmisteltiin uudeksi RuneQuestin versioksi (RQ6), mutta jonka julkaisusta Chaosium vetäytyi. Näin peli julkaistiin uudella nimellä ja mm. kannessa olleet riimut korvattiin nuolenpääkirjoituksella. Kuitenkin mm. pelin eri taikuusvaihtoehdot ovat kuin suoraan Gloranthasta. Systeemi muistuttaa hyvin pitkälti RuneQuestia, mutta sen taistelusääntöihin on tuotu uusia koukkuja esim. efektien (special effects) kautta.


OpenQuestia ja SpeedRunea voi ymmärtääkseni molempia pitää eräänlaisina fanituontantoina ja yrityksinä virtaviivaistaa RuneQuestin sääntöjä. Chaosium on kuitenkin tiukasti määrännyt, että vain sen hyväksymillä sääntösysteemeillä saa tehdä materiaalia Gloranthaan. Näistä epävirallisista sääntövaihtoehdoista onkin täytynyt häivyttää selkeimmät Glorantha-viittaukset pois.


Mutta tosiaan omassa pelipöydässähän voi pelata niin kuin haluaa ja Gloranthaakin voi pelata sellaisilla säännöillä, jotka itseään miellyttää. Olen osallistunut mm. Brindlewood Bay -versiointiin Gloranthassa sekä kuullut, kuinka Gloranthassa on pelattu Turning Pointilla tai Astra Terralla. Itse aion vetää tulevassa RopeConissa oman Glorantha-pelini kertapeleissäni käyttämälläni yksinkertaistetulla versiolla Twist and Turnista.


Tietokoneella Gloranthaan on voinut tutustua King of Dragon Pass -“klaaninmanagerointipelillä” tai sen Six Ages -jatko-osilla. Parhaillaan on valmisteilla taistelupainotteinen RuneQuest: Warlords -pelikin. Lautapeleissä on voinut pelata Gloranthassa ainakin Nomad Godsilla, Dragon Passilla (aiemmin White Bear & Red Moon), Khan of Khansilla sekä pelijärkäle Gods Warilla. Näistä käsittääkseni vain jälkimmäistä on joko tarjolla tai ainakin uuden version kickstarterin kautta jälleen tulossa tarjolle. White Bear & Red Moonista on ilmestymässä juhlavuoden uusintaversio.


Vaihtoehtoja siis piisaa useampaankin makuun!


Ps. Usein kysytään myös sitä, millaista kirjallisuutta, elokuvaa tai muuta sellaista Gloranthaan on tarjolla. Lyhyt vastaus on, ettei (valitettavasti) minkäänlaista (mutta monet syvän päädyn harrastajat suosittelevat King of Sartaria luettevaksi).



***


Blogitrilogiani Gloranthasta:

- Miksi Glorantha?

- Millä Gloranthaa?

- Mikä Glorantha?


Lisäyspäivitys 20.7.2025: Lukijakirjeessä muistutettiin pidemmästä vastauksesta Glorantha-fiktiota koskien. Lukija suosittelee täältä erityisesti Heldeniä.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

22: OSR ei ole minua varten

25: Roolipelien määrittelyä 2

24: Roolipelien määrittelyä 1