28: Twist and Turn - suomalainen roolipeli korteilla
Tutustuin hiljattain Mika Metsätähden tekemään suomenkieliseen, geneeriseen roolipeliin Twist and Turniin - ja innostuin siitä! Tätä kirjoittaessani en tosin ole vielä päässyt pelamaan peliä aivan sellaisenaan, mutta muutamassa kertapelissä käytimme pelin kortteja hieman yksinkertaistetussa versiossa. Ainakin siinä käytössä toimii oikein hyvin!
***
Twist and Turn eli TNT (2022) lupaa olevansa “höyhenenkevyt ja räjähdyshekkä roolopelisysteemi, [jonka avulla voi keskittyä] toimintaan ilman turhaa numeroiden pyörittelyä”. Ja kieltämättä TNT:stä vetoaa juurikin riittävän yksinkertaiset säännöt (minimalistisempiäkin löytyy) ja sen systeemin sisäänkirjatut tapahtumia tuottavat mekanismit.
TNT:ssä on noppien sijasta käytössä kortit - joko tavalliset pelikortit tai Twist and Turnin omat kortit. Näistä suosittelen ehdottomasti jälkimmäisiä, sillä niiden avulla vedon tulokset on suoraan luettavissa korteista ilman kortin maan ja numeron erillistä tulkintaa.
Pääpiirteissään TNT:n säännöt perustuvat siihen, että vedossa pelaaja nostaa 1-3 korttia ja pelinjohtaja 0-3 korttia. Pelaaja nostaa yhden kortin, jos hahmolla ei ole tilanteeseen sopivaa taustaa tai huipputaitoa. Mikäli hahmolla on tilanteeseen sopiva ja hahmonluonnissa määritelty tausta, hänelle nostetaan kaksi kortti. Huipputaidolla voi nostaa kolme korttia. Pelinjohtajan nostamat kortit ovat ns. vaarakortteja ja niiden määrä perustuu tilanteeseen haastetasoon. Pelaaja valitsee korteistaan parhaimman (tai parhaan parin) ja pelinjohtaja voi halutessaan korvata tämän kortin suuremman numeron kortilla.
Korttien tavalliset, numeroarvojen 1-10 tulosvaihtoehdot ovat maittain täysosuma (vrt. onnistuminen), hinta (vrt. onnistuminen, mutta…), turmio (vrt. epäonnistuminen) ja mutka eli jokin sellainen yllättävä käänne, joka saattaa tehdä alkuperäisistä tavoitteista epäolennaisia. Kuvakorteilla tulos muuttuu mojavaksi eli tavallaan kriittiseksi, ja tämä koskee kaikkia tulosvaihtoehtoja. Näiden lisäksi kaksi samaa numeroa (maasta riippumatta) tarkoittaa tavallisten tulosten muuttumista runsaiksi ja mojovien eeppisiksi. Toisin sanoen pelissä on useita erilaisia tulosvaihtoehtoja, mutta kuitenkin yksinkertaisuuden rajoissa - erityisesti, jos tulokset on luettavissa suoraan korteista.
Lisäsääntöjä löytyy mm. haavojen varalle. Hahmolta löytyy myös myös puutteita ja lisukkeita - sekä “kirsikka” (muita “lisukkeita” parempi ja tärkeämpi esine, kumppani tms.).
***
Minusta peli on innostava, sillä olen kiinnostunut nimenomaan yksinkertaisista, mutta kiinnostavaa tarinaa tuottavista peleistä - ja tämä peli vaikuttaa juuri sellaiselta!
Kortit tuovat oman kivan lisänsä yleisen tuntuman, korteista suoraan lukemisen sekä sen kautta, kun pelin satunnaisuus muuttuu jo nostettujen korttien myötä koko pelin ajan.
Pidän säännöistä, joissa jokainen tulos muuttaa tilannetta ja joissa on mukana onnistumisen ja epäonnistumisen ohella myös osittainen, tässä hinta. Pidän myös oivaltana sitä, kuinka näiden lisäksi pelissä on yllättävät käänteen, mutkat. (Tosin omassa pelissä vähensin pakasta mutka-korttien määrää, sillä minusta niiden ei kannata normipelissä olla yhtä yleisiä kuin muiden vaihtoehtojen.)
Pelin runsaat kriittiset - runsas, mojova ja eeppinen - tuntuivat aluksi hieman hämmentävältä, mutta niiden tarkempia kuvauksia mutustelemalla nekin muuttuivat kiehtovaksi skaalaksi. Esimerkiksi täysosumissa tarkemmat kuvaukset menevät näin: “onnistuu juuri kuten pitikin” (tavallinen), “...vain jatkaa antamistaan” (runsas), “onnistuu yli odotusten” (mojova) ja “mullistava, vastustamaton ihmeteko” (mojova). Lisäksi se, että tulos lukee suoraan kortissa, auttaa tässäkin.
Kiitos pelistä, johon on ilo tutustua! Uskon pelin taittuvaan moneen.
Lisäys 14.7.2025: Testailin pelin korttimekanismia ilman varsinaista pelaamista ja tämä sai minut muuttamaan näkemystäni pelistä. Kokemukseni mukaan korttien tuottamat tulokset eivät tunnu niin tyydyttävilä kuin ne voisivat: yhtäältä tasatilanteissa (esim. pelaajalla ja pelinjohtajalla molemmilla kaksi korttia) tulokset ovat pelaajalla aikalailla suosiollisia, etenkin turmioita vaikuttaisi tulevan verrattain vähän. Toisaalta pelin skaalautuminen tapahtuu aika isolla vaihteella. Korttien lukumäärän yhdenkin erotuksella on iso vaikutus tuloksiin.
Mutta tämäpä ei millään muotoa hälvennä sitä, kuinka mainiosti kortit toimivat kertapeleissä yksinkertaistettuna versiona: yksin pelaaja nostaa kortteja ja pääsääntöisesti hän nostaa yhden kortin - ja tämä kortti kertoo tuloksen: täysosuma, turmio, hinta tai mutka. (Ja ok, jos halutaan mukaan runsaat tuloksen, niin nostetaan toinen kortti, jolla ei ole muuta merkitystä kuin tämän mahdollisen runsauden toteaminen. Itse tykkään tämän selvittämiseksi verrata kortin otsikkoa, en numeroa.)
Poikkeustilanteissa pelaaja voi nostaa kaksi korttia - joko kertakäyttöisen erityisvahvuuden käyttö, jolloin pelaaja valitsee kahdesta kortista paremman, tai erityisessä pinteessä, jolloin täytyykin valita huonompi. Mutka-korttien määrää olen pakasta vähentänyt, sillä mielestäni on kiinnostavampaa, jos yllättävät yllätykset eivät ole yhtä tavanomaisia kuin muut vaihtoehdot.
Korttipakassa on sekin jännä puoli, että jos sitä ei sekoita jokaisen vedon jälkeen uudelleen, niin satunnaisuus muuttuu koko ajan, kun osa vaihtoehdoista on jo käytetty. Tämäkin sopii kivasti kertapeleihin.
Lisäys 28.7.2025: Pelautin RopeConin Glorantha-pelini TNT:n korteilla, mutta aiempaakin yksinkertaisemmassa muodossa: pääosin tilanne ratkesi pelaajan vetämällä kortilla suoraan ilman edellä suluissa kuvattua "tarkistuskorttia". Näin mukana ei ollut runsaat tai eeppiset tulokset. Tavallinen ja mojova riittävät kyllä. Seikkailun loppupuolella haastetaso nousi ja silloin vedin pj:nä kaksi kortti haasteelle. Pelaajat vetivät yhä vain yhden kortin, mutta heillä oli oikeus tehdä uusintaveto kertakäyttöisellä resursilla (riimuilla).
Tämä tuntui toimivan oikein kivasti sekä kertapelin (ja miksipä ei muunkin pelin) yksinkertaisuuteen, mutta myös poikkeavaan haastetason nousuun.
Ysin peli: "Pientä virittämistä vaille mainio peli. Perusta kunnossa ja innostaa niin, että haluan tehdä tästä kohtuu muutoksin kympin pelin."
Muokattu 17.4.2025: lisätty arvosana.
14.7.2025: arviointia täydennetty korttitestauskokemuksilla ja samalla arvosanaa muutettu.
28.7.2025: lisätty RopeCon-kokemukset
Kommentit
Lähetä kommentti