75: Nostoni Ropeconiin 2026

 Selasin jälleen läpi tämän kesän Ropeconin ohjelman ja esittelen tässä kirjoituksessa poimintani.


Laitoin conin ohjelmaoppaaseen aiheeksi roolipelit ja kävin ohjelman päivä kerrallaan läpi. Pyrin bongaamaan ohjelmasta itseäni kiinnostavia juttuja. Erityisesti sellaisia, joita en todennäköisesti pääse conin ulkopuolella kokemaan.


Katsoin ohjelmaa suurpiirteisemmin niiltä ajankohdilta, jolloin minulla on joko Glorantha-seura Kalikoksen ohjelmaa tai peli vedettävänä. Sama koski myöhäisillan ohjelmaa, koska aion olla silloin joko matkalla kotiin tai kotona laskeutumassa levolle. Pelaamiseni kieli on suomi, joten englanninkielinen ohjelma jäi pitkälti tutkani ulkopuolelle. Varmasti jotain kiinnostavaa meni myös ohi, mutta mahdollista tekemistä kertyi näinkin enemmän kuin mihin on mahdollista osallistua. Epäilen muun muassa hakumetodini ohittaneen joitakin kiinnostavia puheohjelmia.


Koska pelaan kavereitteni kanssa muutoinkin säännöllisesti, niin heidän peleihinsä en Ropeconissa osallistune. Mutta suosittelemaan sen sijaan näitä pelejä pystyn! Jottei listasta tule tarpeettoman pitkä, nostan näitä esille Antti Kirjavaisen Lopun ajat Ares Athenallla (pe klo 17-21) ja Extraction – louhintatehtävä C-151:llä (su klo 13-16) sekä Veli Liikasen Night Witches -pelit (la klo 13-17 ja su klo 10-14). Antti pitää myös esitelmän MajataloConin synnystä. Ohjelmasta löytyy toki monen muunkin enemmän tai vähemmän tutun ja hyväksi koetun pelinjohtajan kiinnostavia pelejä. Useita Hepro-tyyppien pelejä esimerkiksi.


Innostavaan fantasiamaailma Gloranthaan liittyvään ohjelmaan voit tutustua tarkemmin Kalikoksen sivun yhteenvedon avulla. Juhon impro-ohjelmat kannattaa myös huomioida!


***


Perjantaina minulla ei ole jo nyt tiedossa olevia pakollisia menoja, joten silloin pystynee rauhassa siirtymään conitunnelmiin. Todennäköisesti pyrin ensisijaisesti Antti Vainionpään Unien peliin klo 16-18, koska siinä on pj:n omat kortit ja unimaailmassa vaeltamista. Samainen peli on tarjolla myös la klo 13-15. Vainionpäällä näyttää olevan luento unien historiasta la klo 10-10.45.


Toisaalta Unien pelin rinnalla minua kiinnostaisi myös päästä kokemaan Twist and Turn -peli (Tomi Letonsaari: Tuttuja vieraita, klo 16-19) tai Mythic Bastionland (Tommi Hyvönen: Ajan vartija ja muita ritaritarinoita, klo 19-22). Näiden ulkopuolelta vinkkaan Jere Wideniuksen Miksi emme enää uneksi? (klo 19-22). Ainakin viime vuoden Virtaus-peli oli oikein mainio kokemus!


Huomaan kaikkiaan, kuinka tänä vuonna vaikuttaa olevan hyvin kiinnostavaa puheohjelmaakin. Perjantailta löytyy ainakin Maria Djakonowskyn Unet ja unien tulkinta uskonnoissa (klo 17-17.45), paneeli Ropeconin syntyhistoriasta (klo 20-20.45) ja Sami Siltasen Liian pienet jumalat (klo 21-21.45). Toivottavasti saleihin mahtuu!


Perjantaina hakukoneesta löytyi 164 ohjelmaa.


***


Lauantain alkupäivä menee ns. oman ohjelman parissa, kun klo 10-11.45 on Gloranthan monet tasot-paneeli, jonka haluan ehdottomasti todistaa! Suoraan tästä alkaa Glorantha-seura Kalikoksen tapaaminen. Sieltä täytyneekin lähteä hieman etuajassa vetämään ensimmäistä peliäni, Inspiraatiota ja improa! (klo 13-16).


Jos ei olisi näitä päällekkäisyyksiä, katselisin Juha Heinäsen Ketun huvila -Glorantha-pelin (klo 14-17) tai “Arttu” Toivosen Black Sword Hackin (klo 13-17) suuntaan. En ainakaan muista olleeni Heinäsen pelissä ja Artun peliin osallistumisen jouduin perumaan aiemmin tänä vuonna sairastumisen vuoksi. Myös Jukka O:n Unen valtakunta -luento (klo 11-12.45) voisi kiinnostaa.


Kiinnostavan ohjelman runsaus näyttää kumuloituvan lauantai-illalla.


Roolipeleistä ykköseksi laittaisin Jussi Höltän Totuus on tuolla unessa (klo 17-20), joka on pelinjohtajan oma, psykologinen peli. Toisaalta tässä kohdin olisi myös mahdollisuus Twist and Turnin kokemiseen (Timo Hiidensolan Kadonnut velhontorni, klo 16-19) tai päästä Jupen pöytään (RuneQuest: Painajaisia auringon alla, klo 17-20).


Samaan aikaan on myös useita kiinnostavia puheohjelmia, joita olisi mahdollista käydä seuraamassa useampi peräkkäin (jos tilaa on). Heikki Marjomaan Kudelma vaikuttaa todella kiinnostavalta. Kiinnostaahan itseänikin suuresti yhteistoiminnallinen impro. Kudelmasta on aluksi luento (klo 16-16.45) ja sitten “luokkahuoneelliselle” ihmisiä demo (klo 17-17.45).


Muita luentoja ovat Gregorius Pehrmanin esitelmä katolisesta sääntökuntaelämästä keskiajalla (klo 16-16.45), Jussi Tammisen puhe Roolipelit eivät ole terapiaa, mutta ne voivat olla terapeuttisia (klo 18-18.45), Matias Uusisillan Unelmia paremmista maailmoista (klo 19-19.45) ja Mike Pohjolan Ropeconin uutiset (klo 20-20.45). Myöhäisillan puoleltakin löytyisi jo mainittu Antin luento MajataloConin synnystä (klo 22-22.45) ja Jutta Koskisen Vanhan kansa vuosi – suomalainen vuodenkierto (klo 23-23.45).


On tärkeä katsoa myös se, missä välissä ehtii syödä ja käydä vapaaehtoisten taukohuoneessa hengähtämässä.


Lauantaille löytyi hakukoneesta 269 vaihtoehtoa.


***


Ainakin parina edellisenä vuotena muistelen sunnuntaina olleen hienon tunnelman: enää ei tarvitse hötkyillä, vaan voi keskittyä nauttimaan vielä muutamasta kivasta jutusta.


Sunnuntaina voisin yrittää päästä ennen omaa peliäni Essi Salmenkiven Paluu todellisuuteen -peliin (klo 10-12.30). Siinä seikkaillaan unimaailmassa, hyödynnetään tarot-kortteja ja rakennetaan hahmoille tausta pelin aikana.


Toisaalta samaan aikaan olisi Suomen roolipeliseuran järjestämä puheenjohtajien ja pääjärjestäjien tapaaminen (klo 10-10.45). Samainen taho järjestäisi myös tiedottajien tapaamisen (klo 14-14.45), mutta se menee pelini kanssa päällekkäin.


Jälkimmäinen pelini, Jätin aarre – kevyiden sääntöjen Gloranthaa, on klo 13-16.


Heti sen perään on vielä Joonas “Ruutiukko” Katkon Vallan haamut -luento (klo 16-16.45). Olisikohan siihen hyvä lopettaa tämän vuoden Ropecon?


Sunnuntaina ohjelmaopas tarjosi 115 ohjelmaehdotusta.


***


Muutamana sekahavaintona ilahduin Mana Kivipellon Leluelämää -pelien (3 kpl) ilmoituksesta sekä siitä, kuinka joku tarjoaa Lovecraftesqueta. Sekin ilahdutti, kuinka moni peli näyttää pyörivän pelinvetäjän omalla sääntöviritelmällä. Miekka & magia ohjelmatarjonnassa pääsi sen sijaan yllättämään!


Toki ohjelmassa vilahteli useampiakin sellaisia pelejä, joita haluaisin testata, mutta joita en tullut tähän kirjoitukseen erikseen esille nostaneeksi. Tällaisia ovat mm. Vaesen, Pendragon sekä jokunen Hepro-tyyppien oma viritelmä.


Saas nähdä, josko tänä vuonna tulisi oikeasti kokeiltua myös indiehuoneen pelitarjontaa!


***


Toivon kaikille oikein mainiota Ropeconia. Nauttikaamme kukin omalla tavallamme näin upean monipuolisesta tarjonnasta!


***


TAPAHTUMARAPORTINI

Kuka on Rope-Laku?


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

22: OSR ei ole minua varten

25: Roolipelien määrittelyä 2

24: Roolipelien määrittelyä 1