47: Rope-Lakun RopeCon 2025

 Vuoden päätapahtuma, RopeCon, on takana ja kylläpä vaan oli taas mukavata. Kiitos kanssaolijoille ja järjestäjille - tämä on todella upea juttu!


Omalta osaltani coni oli kivan tasapainoinen: pidin kaksi peliä, osallistuin kahteen peliin ja tapasin paljon ihmisiä. Oikein itselleni sopiva ja antoisa kokonaisuus! En viitsi edes uhrata liiemmin ajatuksia sen pohtimiseen, mitä kaikkea muuta olisin voinut kokea, jos olisin voinut jakautui esimerkiksi kolmeen osaan.


***


Perjantain aloitin myyntialueilla pyörimisellä ja tuliaisten ostamisella (puolisollani oli syntymäpäivä lauantaina). Pari peliä ostin itselleni (hinnoilla kaksi, neljä ja kaksikymmentä euroa).


Sitten olikin jo oman Microscope-pelin vuoro ja se toimi juuri niin kuin uskalsin toivoa: pöytään oli tullut sopivat tyypit ja peli toimi - myös muokkausten osalta. Toivoakseni peli tuotti myös pelaajille mallia siitä, kuinka pelimaailmaa voi luoda yhdessä. Tulimme synnyttäneeksi tällä kertaa pseudofantastiseen, muinaisen Egyptin kaltaiseen paikkaan maailmaa, jossa käytännössä vastasimme kysymykseen, miksi maailma tuhoutui. Tämän ohella käsittelimme paljon vallan ja kuolemattomuuden teemoja sekä ihmisyyden ja jumaluuden välistä (olematonta) rajaa. Kiva kertapeli siis!


Tämän jälkeen pitikin jo kiirehtiä ensimmäiseen RopeCon-peliini ikinä, johon pääsin Konstin arvonnan kautta. Jos omaan peliini tuli sopivat pelaajat, niin tuntui, että löysin myös itsellseni sopivan pelin. Vanjan Jumalien temppeli oli oikein miellyttävä matka yhteisen mielikuvituksen käyttöön ja monilla kiinnostavilla teemoilla leikittelyyn. Peliä rytmitti hyvin pelaajien impro ja pelinjohtajan kuvailujen vuorottelu. Se rakentui toimivasti rohkeaan avoimuuteen ja pelinjohtajan muutamaan valmiiseen kiintopisteeseen. Kaiken kukkuraksi pelaajien moninaisuus ruokki peliä hyvin.


Lauantai käynnistyi pienen välipalailun jälkeen omalla Glorantha-pelilläni, Tähtisydämen salaisuudella. Myös tähän peliin osallistui sopivat ja hyvät pelaajat. Pelin fokuksena oli tehdä hahmoja pelaamalla näiden yliluonnollinen aikuistumisriitti. Hahmoista tuli kiinnostavat ja niiden luominen pelaamalla oli tässäkin muodossa kiinnostavaa. Kierrettä hahmoihin tuli enemmän kuin etukäteen tulin ajatelleeksi, mutta tämähän sopii hyvin yliluonnollisen fantastiseen pelimaailmaan. Tajusin vasta jälkikäteen sen, kuinka tämä peli oli minulle erityisen tärkeä. Olen hieman aprikoinut omaa tapaani vetää Gloranthaa ja ylipäätään toimia pelinjohtajana - ja tässä pelissä tunsin olevani oikeilla (eli itselleni sopivilla) jäljillä.


Sopivan pitkän ruokatauon jälkeen osallistuin Kalikoksen tapaamiseen ajan kanssa - alusta loppuun. Aluksi oli tuttu esittelyrinki, sitten keskustelua yhdistystoiminnan tulevaisuudesta - ensi vuoden 25-vuotisjuhlaa painottaen - ja lopuksi vapaamuotoista keskustelua. Oli innostavaa tavata jälleen tätä jengiä!


Lauantai päättyi pitkähköön keskusteluun roolipeleistä taukohuoneessa ja sen jälkeiseen, tämän vuoden ainoaksi jääneeseen puheohjelmaan.


Sunnuntain coni typistyi kohdallani käytännössä toiseen peliin pelaajana. Nyt vuorossa oli Jeren Virtaus-pelin pelitestaus. Pidin tästäkin pelistä todella paljon. Pelin taustamaailma - 90-luvun alun suomalainen pieni paikkakunta - heräsi minulla vahvasti eloon nostalgian sytyttämänä. Peli tarjosi paljon tilaa hahmoon eläytymiseen ja siinä muodostui kiinnostava tarina käänteineen ja asetelmien muutoksineen. Pidin pelin sisältämästä vapaudesta, improvisaatiosta ja yhteistoiminnallisuuden piirteistä. Myös omaperäinen mekaniikka fyysisine pelivälineineen oli toimiva (eikä onneksi lautapelimäinen). Näissä toisten peleihin osallistumisessa koin pääseväni pelaamaan pelillisesti samanhenkisten kanssa.


Näiden juttujen ohella pysähdyin monet kerrat juttelemaan erilaisten tuttujen ja ystävien kanssa - roolipelituttavuuksia vaikuttaakin olevan vuosi vuodelta enemmän. Tämä sosiaalinen puolikin on tietysti oleellinen osa RopeConia. Varsinaisen conin jälkeen kävin vielä Hepron eli Helsingin pöytäroolipelaajien tapaamisessa Triplassa. Sielläkin oli mukava kuunnella ihmisten kokemuksia conista ja tutustua osaan heistä hieman lisää.



***


Pidän palautetta erityisen tärkeänä tällaisissa vertaisjärjestetyissä tilaisuuksissa - jotka ovat vieläpä monella tapaa onnistuneita. Tänä vuonna aion tykittää monia positiivisia asioita, esim.

- oli todella upeaa, kuinka roolipelaajille oli paljon vapaita pöytiä Säteessä, Valossa ja Kajossa

- on arvokasta, kuinka hyvin järjestäjät huomioivat esitettyjä toiveita mm. aikoihin ja paikkoihin liittyen

- taukohuone on edelleen todella tärkeä ohjelmiin omaa aikaansa uhraaville ja taukuhuoneenkin laajennus oli hyvä lisä

- hienoa, kun vapaaehtoiset saivat ostaa lisäaterioita “duunariravintolasta” - sekin on yksi tärkeä hengähdyspaikka, ravitsevalla ruualla


***


Ensi vuonna uudelleen!



Päivitetty 28.7.2025: lisätty viittaus samanhenkisiin


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

22: OSR ei ole minua varten

25: Roolipelien määrittelyä 2

24: Roolipelien määrittelyä 1