10: Querent - mainio tarinapeli

 Bongasin tämän pelin muistaakseni jostain sooloroolipelaajien keskusteluista ja se vaikutti sen verran kiinnostavalta, että ostin koko pelin. Tätä kirjoittaessani olen ehtinyt pelitestata pelin kahdesti niin, että ensimmäinen peli meni melko pitkälti “by the book” ja jälkimmäisessä testattiin aiemman pelin muutosideoita. Lopputuloksena kyseessä on peli, jonka seuraava kertaa odotan innolla!


Querent - The Cartomancer´s Tome on vuonna 2019 julkaistu tarot-korteilla pelattava peli. Peli kutsuu itseään roolipeliksi, mutta minä kutsun sitä tarinapeliksi. Pelissä on tarkoitus luoda yksittäinen tarina (tai tarinoiden sarja, miksipä ei kokoelmakin) tulkitsemalla tarot-kortteja. Pelissä ei ole hahmojen yksittäisiin toimintoihin liittyviä mekanismeja tai lukuarvoja hahmoille. Peli ei näe tarot-kortteja mystisinä, vaan niiden avulla arvotaan tarinaa eteenpäin vieviä, taulukoista katsottavia lyhyitä inspiraatiokuvauksia.


Kirja esittelee peliä pelinjohtajavetoisena ja suosittelee jokaiselle pelaajalle omaa hahmoa. Mielestäni peli soveltuu paremmin yhteistoiminnalliseksi peliksi, jossa kerrotaan yhdessä yhden päähenkilön tarina. (Eikös esim. vanhat tarut ja useat elokuvatkin ole tällaisia?) Tämä näkemykseni selittänee myös haluani kutsua peliä tarinapeliksi.


Pelin omat säännöt edellyttävät tarpeettoman paljon aikaa sekä hahmon (Personality and Background Spreads) että tarinan (Story Outline Spread) valmisteluihin. Ennen ensimmäistä testipeliä kävin nämä vaiheet läpi itsekseni ja minulla meni aikaa yli kaksi tuntia ja tämä tarkoitti tauotonta useiden kymmenien korttien pikaista tulkintaa. Fiilistelyyn ei ollut aikaa. Meni mehut eikä ollut mukavaa. Kaiken lisäksi tämä pohjatyö ei tuntunut erityisen hyödylliseltä tai mielekkäältä itse pelissä.


Peli kehuu toimivansa kertapelinä ja väittää tämän onnistuvan - nähtävästi hahmonluonnit mukaan lukien - 3-5 tunnissa. Ja ehdottaapa peli pelinjohtajaa valmistelemaan muutamia paikkoja (Map Spread) sekä joitakin ei-pelaajahahmoja samalla pieteetillä kuin pelaajahahmoja. Ei jatkoon.


Pelin saa kuitenkin pienellä vaivalla muutettua oikein hyväksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pelin eri vaiheet yhdistetään yhteen ja niitä tulkitaan suoraan “lennosta” pelin edetessä. Toimii!


Pelin varsinainen tarina on käytännössä yksi mallinnos Joseph Campbelliin kuuluisasta ns. Hero´s Journeysta - sankarin matkasta arkisesta maailmasta seikkailun maailman ja tarinan huippukohtaan sekä edelleen takaisin arkiseen maailman. Ei mikään ihme, että tällaisesta tarinan kaaresta on tullut kiinteä osa länsimaista viihdeteollisuutta, sillä sen avulla on helppoa luoda innostava ja käännerikas tarina. Miksipä ei siis myös rooli-/ tarinapelissä!


Käytännössä pelin tarina (Hero´s Journey Spread) jakautuu neljääntoista näytökseen (kirja ei käytä tätä käsitettä). Jokaiseen näytökseen on kuvattu se, mikä on kyseisen näytöksen pointti tarinan kokonaisuudessa ja millaisiin asioihin siinä voisi fokusoitua. Lisäksi jokaisessa näytöksessä nostetaan yksi tarot-kortti, jonka kautta selviää näytökseen sopiva lyhyt inspiraatiokuvaus. Näiden täkyjen varassa pelaajat kuljettavat tarinaa uusiin suuntiin aiemman tarinan pohjalta. Yksinkertaista ja toimivaa. Ja kaukana ratakiskopelaamisesta, vaikka taustalla onkin tarinan tietty rakenne.


Kirjassa on sinänsä selkeä rakenne, mutta peli vaikuttaa jääneen hieman keskeneräiseksi. Siinä ei esim. neuvota genren tms. valintaa. Toisekseen varsinaisessa tarinavaiheessa (Hero´s Journey Spread) on aluksi tehty viittauksia aiemmin määriteltyihin taustoihin (Story Outline Spread), mutta aika pian näiden viittausten tekeminen näyttää unohtuneen. Lisäksi peli jättää avoimeksi sen, kuinka pelaajat luovat tarinaa taustainspiraatioiden pohjalta.

Kirjassa navigointi on hankalaa. Tämä on erityisen kiusallista, sillä pelin aikana nostetaan useita kortteja, joista jokainen tulkitaan yhdestä kirjan todella monista taulukoista. Sisällysluettelossa on vain pääotsikot eikä kirjan takana ole minkäänlaista sanalistaa sivunumeroineen. Sähköisessä kirjassakaan ei ole hyperlinkkejä. (Käännän tämän positiiviseksi eli hyväksi tekosyyksi tehdä osin* suomennetut nivaskat navigoinnin tueksi.)


Esittelen alla vielä tarkemmin niitä muutoksia, joita olemme peliin päätyneet tekemään. Näiden muutosten myötä pelistä on kuoriutunut oikein mainio tarinapeli. Peli etenee soljuvasti ja sen tarot-korttien käyttö tarjoaa kivasti ulkopuolista yllätyksellisyyttä tarinan kehittämiseen. Peli sopii ennen kaikkea kertapeleihin. (Tosin ajattelin hyödyntää pelin taustarakannetta myös roolipelissä kampanjan perusrakenteena. Sen verran toimivalta se tuntuu.)


Suosittelen peliä lämmöllä kaikille yhteisen tarinan luomisesta kiinnostuneille! Varsinkin, jos ei haittaa se, ettei noppaa heitetä tai et saa mitään numeroita hahmolle.


Ps. Pelin julkaisijoiden omat esittelyt eivät onnistu mielestäni kovinkaan osuvasti kuvaamaan peliä ja sen kiinnostavuutta.


***


Muutosehdotuksia peliin:


1. Peliä pelataan yhteistoiminnallisena. (Säännöt tarjoavat tätäkin mahdollisuutta, joskin selvän toissijaisena vaihtoehtona.)


2. Pelaajat pelaavat yhteistä hahmoa. (Säännöt nimenomaisesti ehdottaa kaikille omia hahmoja.)


3. Ennen peliä sovitaan yhdessä pelin genre, esim. antiikin sankaritaru, Hollywood-henkinen jännityselokuva tai lapsi eksyy satumaailmaan -tarina. Samoin jokainen pelaaja kertoo - Microscopen mallin mukasesti - vuorollaan joko kyllä- tai ei-asioita. Edelliset ovat sellaisia, joita muut eivät välttämättä olisi peliin tuomassa, mutta joita kyseinen pelaaja toivoo peliin mukaan. Ei-asiat ovat vastaavat sellaisia, joita muut saattaisivat tuoda peliin, mutta joita ei siihen haluta.


4. Pelissä ei tehdä erillistä hahmonluontia (Personality and Background Spreads), vaan näiden pohjalta tehdään tarinaan eräänlainen prologi-vaihe, jossa jokainen pelaaja vuorolllaan valitsee sekä yhden personality spreadin ja yhden background spreadin ja kertoo tältä pohjalta lyhyen tarinanpätkän sankarin varsinaista tarinaa edeltävästä elämästä.


5. Pelissä pelinjohtajan seikkailun valmisteluksi tarkoitetut story outline spreadit pilkotaan mukaan varsinaiseen tarinaan (Hero´s Journey Spread). Molempiin liittyvät kortit nostetaan vasta pelin edetessä kyseisennäytöksen aluksi ja tulkitaan “lennosta”. Alla on tarkempi ehdotus siitä, kuinka nämä kaksi spreadia voidaan yhdistää. Tässä kuvattu “tuplakortitus” tuntuu sopivalta inspiraation määrältä: ei liikaa, mutta kuitenkin enemmän kuin vain yksi täky. Tämän ja edellisen muutoksen myötä peli on suoraan tarinan edistämistä ilman sen suurempia taustavalmisteluja.


6. Pelaajat nostavat vuorollaan kunkin näytöksen kortit (Hero´s Journey and Story Outline Spreads). Osa näytöksistä “kuitataan” tämän kortin nostajan lyhyellä vuorolla. Sen sijaan osassa näytöksistä tehdään kaikkien pelaajien kierros. Yksittäisen pelaajan vuoro tarkoittaa käytännössä - jälleen Microscopen mallin mukaisesti - joka kuvailtua tapahtumaa tai roolipelattua kohtausta. Jälkimmäisessä päätöksen tehnyt pelaaja raamittaa sitä, missä kohtaus tapahtuu, mitkä 1-2 hahmoa ovat paikalla ja mihin kysymykseen kohtauksella haetaan vastausta. Tämän jälkeen pelaajat valitsevat hahmot (joko raamittajan ehdottaman tai itse keksimänsä) ja sitten kohtausta roolipelataan siihen saakka, kunnes sille asetettuun kysymykseen saadaan riittävä vastaus. Peliaikaa voi säädellä sillä, kuinka moni näytöksistä on yksittäisen pelaajan vuoroja ja kuinka moni näytöksistä toteutetaan kaikkien pelaajien kierroksella. Meidän jälkimmäinen pelisessio kesti kolme tuntia ja vain pieni osa näytöksistä pelattiin jokaisen pelaajan kierroksena.


7. Halutessaan peliin voi ottaa nopat mukaan ratkaisemaan mahdollisia kimuranteimpia kyllä-/ei-kysymyksiksi muotoiltua tilanteita. Tällöin voidaan käyttää kahta eriväristä d6-noppaa. Ensimmäinen noppa vastaa suoraan kyllä- ja ei-kysymykseen. Esimerkiksi 1-3: “ei” ja 4-5: “kyllä”. Toinen noppa voi tuoda tähän pientä “kulmaa”. Esimerkiksi: 1-2: “...mutta”, 3-5: ei täydennyksiä ja 6: “...ja”. Kahdessa testipelissämme taisimme jälkimmäisessä käyttää noppia kahdesti, mikä tuntuikin sopivalta (enimmäis)määrältä.


***


Story outline spreadsien yhdistäminen hero´s journey spreadiin; aluksi hero´s journey -> nuolen perässä tähän liittyvä story outline spread:

1. Ordinary World* -> Setting

2. Call to Adventure** -> Inciting Incident

3. Refusal of the Call* -> Setback

4. Meeting the Mentor* -> Overall Goal
5. Crossing the Threshold** -> Key Choice

6. Road to Trials* -> joko Main Conflict tai Antagonist

7. Road to Trials* -> Changed Goal

8. Road to Trials* -> Reward

9. Approach of Innermost Cave* -> Consequences

10. Ordeal** -> Climax

11. Reward* -> (ei mitään)

12. Road Back* -> (ei mitään)

13. Resurrection* -> Moral

14. Master of Two Worlds** -> (ei mitään)


* ehdotus: yksittäisen pelaajan vuoro

** ehdotus: kaikkien pelaajien kierros

(tarinaan sopivat muutokset mahdollisia) * Edit 11.9.2024: En suomenna kaikkia taulukoita, niitä on niin turkasen paljon, mutta teen omat sisällysluettelot pelin eri vaiheisiin ja selkeytän tilannetta kirjassakin olevilla korttikuvioilla (spreads) sekä niihin tekemilläni kuvio- ja tekstilisäyksillä. Uskoakseni näin hommasta tulee toimiva. Jälkimmäisessä testipelissäkin suureksi avuksi oli yksin se, että olin laittanut story outline spreadin eri korttien tulkintataulukoiden sivunumerot itselleni ylös. Tällä - hieman kehitettyllä versiolla - mennään!


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

6: Yhteistoiminnallinen pelaaminen: Rautaterät

1: Kuka on Rope-Laku?

7: Rope-Lakun RopeCon 2024