43: Kuopasta Saliin 0: kampanjasuunnitelma
Kuopasta Saliin on suunnitteilla olevani kampanjani Gloranthaan. Kampanja rakentuu sikermäpelien hengessä ja sen on tarkoitus toimia sekä pelinjohtajalle (minulle) että pelaajille tutustumismatkana Gloranthaan.
PALJASTUKSIA!? Tässä kirjoituksessa ei niitä oikeastaan ole. Eli vaikka pelaat kanssani säännöllisesti samoissa porukoissa tai näet itsesi mahdollisesti osallistumassa peliini Cafe Boardgamessa, RopeConissa tai Suomen Glorantha-seura Kalikoksen tapahtumissa, niin uskaltanet lukea tämän ensimmäisen kampajaani käsittelevän kirjoituksen. Myöhemmissä kirjoituksissa varoitan paljastuksista erikseen.
KAMPANJAN NIMESTÄ
Kampanjan nimi “kuopasta Saliin” on (IMG = In My Glorantha) Glorantha-versio sanonnasta “kohdusta hautaan”. Taustalla tässä on se, että Myrskyn ja Maan liiton jälkeläiset eli heortilaiset tulevat täysisieluisiksi vasta aikuistumisriitin myötä. (Tämän vuoksi minun Gloranthassani keskenkasvuisia - sekä jumalyhteyden puuttumisen vuoksi aidosti sellaisia että niitä, joita halutaan halventaa moiselle luonnehdinnalla - kutsutaankin puolisieluisiksi.)
“Kuopasta” tulee siitä, että heortilaisten aikuistumisriitit tuppaavat alkamaan kuopasta tai “maan povesta” heidän pääjumaliensa eli Myrskyn kuninkaan Orlanthin ja Maan kuningatar Ernaldan esikuvien mukaisesti. “Saliin” puolestaan tulee sitä, kuinka heortilaiset tietävät elämänsä päättyvän Hiljaisuuden saliin, jossa Kuoleman tuomari tekee päätöksen siitä, minne kuolleen sielu menee - oman jumalansa hoviin vai jonnekin muualle, kenties kammottavaankin paikkaan.
(Kirjoitan Salin yksinään isolla alkukirjaimella, koska sillä viitataan suoraan pyhään paikkan, Hiljaisuuden saliin. Kuopan kirjoitan sen sijaan pienellä alkukirjmaille, koska se viittaa kunkin henkilön oman riitin kuoppaan, ei Orlanthin Kuoppaan.)
SIKERMÄLUONTEESTA
Ajattelen kampanjaa sikermänä siinä mielessä, että suunnittelen sen rakentuvan yksittäisissä peleistä, joiden välissä kuluu aikaa ja hahmot muuttuvat. Käytännössä tämä mahdollistaa pelaajille mm. hahmotallin ja senkin, ettei pelaajien tarvitse olla samoja peräkkäisillä pelikerroilla. Toki he voivat sitä ollakin.
Edellä mainittua hahmojen muutosta tapahtuu sekä pelikertojen sisällä että niiden lopuksi. Pelikerran lopuksi minun on tarkoitus esittää hahmon pelaajalle kysymyksiä, joiden kautta pelaaja pääsee siis vaikuttamaan siihen, mitä hahmolle tapahtuu kampanjan seuraavaan vaiheeseen mennessä. Todennäköisesti otan tähän rinnalle myös satunnaisuuselementtiä, koska sellainenhan on yksi kiva roolipelien piirre.
Kampanjan sikermähenki näkyy myös siinä, kuinka rakennan yksittäiset pelikerrat (vrt. seikkailut) eri teemojen pohjalta. Näin jokaisella pelikerralla tarkastellaan maailmaan hieman eri ikkunoista käsin.
TUTUSTUMINEN GLORANTHAAN
Kampanjan on tosiaan tarkoitus olla tutustumismatka kiehtovaan pelimaailmaan sekä minulle pelinjohtajana että pelaajille.
Minulle kampanja on hyvä tekosyy tutustua tiettyihin Gloranthan puoliin hieman tarkemmin sen perusteella, mitkä ovat yksittäisessä peleissä tarkastelevat teemat. Kampanjan aikana ehtii käsitellä useita eri näkökulmia ja näenkin kampanajan opinnäytetyönäni Gloranthaan vihkiytymisessä. Haluan tutkia maailmaa tarkemmin ja muodostaa siitä syvemmän oman tulkintani.
Kampanjan yksi keskeinen tavoite on tarkastella sitä, kuinka pelimaailmaa voi esitellä pelaajille jouhevasti ja kiinnostavasti osana pelaamista ja ilman suuria maailmatietouden kerta-annoksia. Samalla tavoitteena on se, että pelaajille jäisi esitelmöintiä ja lukemista omakohtaisempi ja syvempi kokemus siitä, mistä Gloranthan eri puolissa on kyse. Toivottavasti kanssapelaajani ovat maailmasta edes sen verran kiinnostuneita, että yksi Glorantha-kamppis menee vähintään siinä missä monet muutkin pelit.
KAMPANJAN PERUSRAKENNE
Kampanjan rakenteen taustalla on Gloranthan vuodenkierto, joka myös ilmentää Gloranthan myyttisen ajan vaiheita. Samalla vuodenkierron voi nähdä myös ihmiselämän vaiheina. Kampanjan keskeinen idea onkin yhdistää nämä kaksi näkökulmaa. Pelissä on tarkoitus konkreettisesti pelata yhden heortilaisklaanin ikäluokan elämä - kuopasta Saliin. Samalla kun jokainen yksittäinen peli seuraa hahmojen tiettyä ikävaihetta sen teemoissa saattaa näkyä myös vuodenaikaan liittyviä muita merkityksiä.
Jokaiseen vuodenaikaan ajattelin kahta peliä. Valtaosa peleistä on tarkoitus olla kertapelejä, mutta jossain kohdin voidaan ainakin tutulla porukalla ottaa myös pidempiä seikkailuja.
Kampanja alkaa Veden ajasta eli keväästä ja siinä pelataan hahmojen nuoruutta. Kaksi ensimmäistä peliä ovat samalla hahmonluontipelejä. Näistä ensimmäinen raamittaa hahmojen riimut, jumalan, ammatin jne. Tämä tapahtuu osana aikuistumisriittiä ja suhteessa Gloranthan myytteihin. Jälkimmäinen puolestaan fokusoituu arkiseen maailmaan sekä hahmojen lähiyhteisöihin ja näiden yhteisösuhteisiin.
Tämän jälkeen kampanjan on tarkoitus edetä Tulen (kesä; varhaisaikuisuus), Maan (syksy; myöhäisaikuisuus) ja Pimeyden (talvi; vanhuus) aikojen kautta Myrskyn aikaan ja lopulta Pyhään aikaan. Gloranthasta siis löytyy meidän maailmalle tuttujen neljän vuoden ajan lisäksi talvea seuraava kausi, jossa maailma käy kamppailua siitä, jatkuuko elämä - ja tähän menee tosiaan yksi kokonainen vuodenaika (jossa on seitsemän päivää viikko kohden ja kahdeksan viikkoa eli yhteensä 56 päivää). Pyhä aika on muita lyhyempi (kaksi viikkoa).
Varhaisaikaisuuden pelit ovat todennäköisesti lähimpänä yleistä seikkailupelaamista, mutta esim. myöhäisaikuudessa hahmojen vastuu yhteisöistään painaa todennäköisesti tätä enemmän. Kampanjan lopussa hahmojen on tarkoitus (viimeistään) kuolla ja tällöin huomio keskittyy heidän kuoleman jälkeiseen - sekä hahmojen itsensä että näiden yhteisön osalta - sekä ylisukupolvisuuteen eli ikäluokan jättämään perintöön tuleville sukupolville.
Mutta kampanjan eri vaiheita tarkastelen tarkemmin kampanjan yksittäisiä pelejä esittelevissä kirjoituksissa.
AIEMMAT GLORANTHA-KIRJOITUKSENI
- Mythology-kirjat vertailussa
- Miksi kilahdin Gloranthasta?
Kommentit
Lähetä kommentti