29: Rope-Lakun Alfacon 2025

 Osallistuin ensimmäistä kertaa Mikkelin Otavassa Suomen roolipeliseuran ja Otavan opiston järjestämään Alfacon-roolipelitapahtumaan. Kokonaiskokemus oli oikein mainio - kuin viikonlopun mittainen aikuisten leirikoulu, jossa kaikkialla ihmiset puhuivat miltei yksinomaan roolipeleistä (tai pelasivat roolipelejä). Mitä muuta roolipelaamista fanittava voisikaan toivoa!


Huippukokemukseni neljänä teemana, joita ei kannata arvottaa keskenään:


A: Edellä mainittu kokonaiskokemus ja yleistunnelma. Mukavan kokoinen (n. 40 henkilöä), kivat opiston puitteet ja aiheena roolipelit monipuolisesti ja leppoisasti. Ihmisiin tutustumista. Tätä fiilistelin kenties eniten saunassa tai aamupalapöytään saapuessani. Ei ole nimittäin mitenkään arkipäivästä, että näissä yhteyksissä yleensä kuulisi ensimmäisenä puhetta kartoista, hahmoista ja muusta siisteistä “nörttijutuista”. Mukavaa oli myös se, kuinka paikalla oli useiden eri roolipelisuuntausten edustajia ja tämä ei lainkaan estänyt toisia kunnioittavaa keskustelua. Toki minua ilahdutti myös se, että paikalla oli itseni lisäksi muitakin tarinallisuuden painotuksesta nauttivia. En ole yksin! (Joissakin yhteyksissä olisin jättänyt vähemmälle ongelmista puhumista ja keskittynyt enemmän ratkaisuihin ja siihen, mikä on hyvää ja kiinnostavaa - tai voisi sellaista olla!)


B: Minulle inspiroivin “työpaja” (jotka olivat suurimmilta osin keskustelevia luentoja) oli Antrein pitämä Hahmon mieli maailmana, jossa Antrei esitteli tunteisiin perustuvaa roolipeli-ideaansa. Peli-ideassa oli enemmänkin sisältöä, mutta sen perusta oli luoda hahmo kuuden peliä tuottavan tunteen - pelon, häpeän, vihan, toivon, uteliaisuuden ja ylpeyden varaan. Artun pitämä skenukisatyöpaja oli työpajamaisin ja tarjosi kivaa ajatuksellista haastetta, vaikken aio skenukisaa järjestää tai sellaiseen edes osallistua. Sami Kyllösen Mitä haluamme roolipeleiltä? -työpajasta kenties keskeisimmäksi jäi ajatus siitä, kuinka tarinapeleissä usein hahmoa katsotaan hieman ulkopuolelta. Että mitäs jännää “tuolla” keksisikään.


C: Vaikka tietoisesti päätin painottaa ohjelmasta työpajoja, niin pääsin myös pelaamaan kahta eri peliä. Matiaksen aikaisemman skenukisan Pahuus nousee -pelin muokatun version pelitestausta sekä AP:n vetämää Fiascoa “Fast & Furious” -pakalla. Molemmat pelit olivat oikein kivoja, joka selittyy pelien ohella myös mukavilla pelikavereilla. Pahuus nousee -pelissä pääsin kaiken lisäksi pelaamaan pahuutta! Willen Dorastor-peliin olisin halunnut osallistua, mutta olin tosiaan päättänyt painottaa päällekkäisyyksien kohdalla tapahtuman luonteen mukaisesti työpajoja.


D: Kaikki tämä maksoi vain 75 euroa majoituksineen ja useine ruokailuineen. (Ja pystyin vielä maksamaan tämän ePassilla.)


Kuten eräs matkaseuralaisistani sanoi, kyse on tapahtumasta, jonka ei samanaikaisesti kaipaa kasvavan tästä erityisen paljoa suuremmaksi, mutta jota mielellään suosittelee kaikille aiheesta (so. ennen kaikkea roolipeleistä keskustelemisesta) kiinnostuneille. Täytyy tulla este, etten osallistuisi tapahtumaan myös ensi vuonna. Aion osallistua myös Alfaconissa julkituotuun Syksyn Puuhaiconiin!


Kiitos kaikille osallisille ja erityisesti kaikille tapahtuman järjestäjille - hyvää pöhinää!



Muokattu 3.2.2025: Lisätty painotus siitä, että Alfacon on erityisesti roolipeleistä keskustelumisesta kiinnostuneille (itse pelaaminen on tapahtumassa lähinnä oheistoimintaa). Lisätty myös viittaus Puuhaiconiin ja aikomukseeni osallistua siihenkin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

22: OSR ei ole minua varten

25: Roolipelien määrittelyä 2

24: Roolipelien määrittelyä 1